Inici Opinió Contradiccions

Contradiccions

9
COMPARTIR

Avui m’he volgut fixar en un aspecte que no havia copsat, però que m’ha deixat sorprès. La Festa Major de Taradell està seguint una evolució, en quant a espais, si més no curiosa.

En època de postguerra, m’havia explicat la meva iaia, les atraccions, els caballitos i les barques (tal com es coneixien) estaven ubicades a La Plaça. L’animació festiva ocupava els espais cèntrics del poble, tal i com penso que hauria de ser. També cal destacar que al Casino s’hi feia el ball, i al Centre Catòlic el teatre.

Més endavant amb els anys, les atraccions i l’envelat (on s’hi feia el ball) es van anar desplaçant fins a l’inici de la carretera Mont-rodon amb la intersecció amb el passeig Domènec Sert. Podríem dir, al solar (no hi havia els actuals habitatges) del davant del mític Maricel. Tots els nostres pares ho deuen recordar amb certa nostàlgia.

Més tard, les atraccions van passar al passeig Sant Genís i, de mica en mica, van anar ocupant la zona de la Carpa. Un equipament, la Carpa, mític per a la nostra generació. Allà, a banda de fer-s’hi el ball, van començar les conegudíssimes i populars festes nocturnes. El precedent de les actuals.

Per cert, i aquí faig un punt i a part. Aquestes festes van començar proposades pel Consell de Joventut de Taradell i en les quals només s’hi punxava música festiva, de tot i per a tots. No calien grups musicals (com a molt un concert i prou) per omplir la carpa durant diversos dies i viure l’esperit de Festa Major.

Però tornem al tema central. Avui en dia, les atraccions tenen el seu punt neuràlgic a l’aparcament de la Carpa. El Ball, amb la inauguració del Centre cultural Costa i Font, com és lògic, es fa allà. Mentre que els concerts nocturns van passar de la Carpa, al bosc del Pujoló, per més tard ubicar-los al segon Pujoló.

Curiosament, amb el pas dels anys, amb la consolidació de la democràcia i quan les llibertats semblen més arrelades, els espais de referència de la Festa Major s’han anat allunyant del centre del poble. Curiós. La Festa Major, en el fons, són tres o quatre dies d’animació i, en canvi, l’hem anat apartant del centre.

Potser alguns pensareu que els actes que s’han allunyat són per evitar molèsties. De fet, crec que l’últim canvi d’ubicació cap al segon Pujoló ja es va produir per queixes d’alguns veïns. I ho entenc, sobretot, si la música no para fins a les 5 o 6 del matí. Però, no vaig per aquí.

Em fa l’efecte que avui en dia la gent aguanta poc. A la mínima es queixa si alguna cosa els molesta i ells no en són partícips. Jo sóc defensor de la idea que la Festa Major es celebra un cop a l’any i cal ser una mica permissiu amb les petites molèsties siguin de soroll, regulació de trànsit o gent que es puguin produir. És impossible no molestar a ningú, però és que la Festa Major d’estiu es celebra un cop l’any!

Crec que Taradell té un deute pendent amb la Festa Major. Un deute, que altres pobles veïns han saldat, i que expressaré amb una pregunta: Per què a Taradell no es pot fer un ball, un concert, o un espectacle nocturn fins més enllà de la mitjanit, per exemple a la plaça del centre del municipi?

Bona Festa Major i alegria!!!

COMPARTIR
Subscriu-te
Notifica
guest

9 Comments
més nou
més antic més votat
Inline Feedbacks
View all comments
Montse
Montse
26 agost 2013 13:22

Joan,
molt bon article… gràcies per recordar-nos d’on venim. Un poble ha de tenir present la seva història i sovint recapacitar per tirar endavant i fer canvis, si cal.
Molt d’acord amb les opinions expressades també per l’Alfons. Afegiria que per la festa major, més enllà de la gresca i si ens agraden més o menys els actes proposats és quan un/a taradellenc/a es pot sentir més orgullós/a de ser-ho.
Salut per tothom !

alfons
alfons
25 agost 2013 22:01

Vist els 4 gats que hi havia a Can Costa al Ball de Festa Major, que a tot el món és l’Acte Festiu Central de la Festa Major… l’Ajuntament no vol veure que s’ha de replantejar la Festa Major? La Festa Jove, no té res a veure amb la Festa Major, digues-li Festival low-cost a l’extra-radi, però no diguis que forma part de la Festa Major. El TocaSons, per mi és un acte més, però extremadament sobredimensionat i que es menja molta part del pressupost; i vist el resultat, cal? Per cert, suposo que algun dia els Taradellencs sabrem què… Llegeix més »

segismundo
segismundo
22 agost 2013 14:53

Aquesta festa major cada any va a menys per la bona gent que té ganes de passar-ho bé. La música alternativa que posen des de fa uns anys només porta que mal ambient, xusma i ionquis. Molt jovent del poble ja puja espatllat gràcies a aquest rotllo! Més discomòbil i menys calés!!

Sunsi
Sunsi
21 agost 2013 23:14

La Festa Major és per a tots els veïns del poble, pares amb nens petits, persones grans delicades o simplement persones que matinen per anar a treballar. La festa major de la meva joventut, de la qual tu tu parles, a les dues acabava el ball a l’envelat. Aquell envelat que en els seus palcos hi seia tota la família, petits i grans, i on s’hi ballava el ball de rams. Una festa major que al matí no trobaves jovent dormint al carrer, un poble destrossat i brut. La festa major és un cop a l’any, ara i 100 anys… Llegeix més »

teresa
teresa
21 agost 2013 22:37

Hola Joan. Jo entenc molt bé tot el que amb el teu escrit ens expliques, però crec que a la gent pot molestar-li a las tantes de la nit el soroll de la musica i la gresca que molts cops van acompanyades. Les gamberrades, com per exemple arrancar la maneta de la bústia d’una casa d’uns meus amics, no són normals. Si tots fossin conscients dels seus actes es podrien fer moltes mes coses sense molestar. Jo recordo las festes majors d’abans i es disfrutava sense molestar a ningú. Jo treballo fora i m’he d’aixecar molt d’hora i encara que… Llegeix més »

Roger
Roger
21 agost 2013 20:23

Joan, no podria estar més d’acord amb tot el teu escrit. No obstant, jo faré més referència a alguns punts que no s’ha entrat en detall en el teu relat. Primer de tot, no he tingut l’oportunitat ni el temps suficient per organitzar l’acte de festa major per als joves. Però crec que sí que estic en diposició de realitzar crítiques constructives per tal de millorar-la. La Festa Major és un acte que ha de reunir la gent del poble i que tothom estigui a gust, amb el què entenc, que la música que es posi (sigui on sigui), ha… Llegeix més »

Carme
Carme
20 agost 2013 19:29

Totalment d’acord amb el teu escrit. A més actualment sembla que tot s’hagi de fer a Can Costa. Perquè no es celebren balls i concerts a la Plaça de les Eres o bé a La Plaça? La música a dins del poble no cal que acabi a les 6 del matí; una festa popular podria durar fins una mica passada la mitjanit i crec que ningú es queixaria. Jo que tota la meva infantesa la vaig viure a La Plaça (aleshores Plaça 2 de Febrer), per la Festa Major ens feia alegria tenir les barques i el tir de la… Llegeix més »

Alex
Alex
26 agost 2013 16:06
Reply to  Carme

Carme, imagino que després del xàfec de dissabte, el qual va obligar a cancel·lar tots els concerts menys el maricel, es pot arribar a entendre perquè molts actes es fan a Can Costa. Sobre la pregunta “Perquè no es celebren balls i concerts a la Plaça de les Eres o bé a La Plaça?”, si mal no recordo, durant tot el juliol s’han estat fent concerts i espectacles a la Plaça, no? Potser per la festa major, coneixent el temps que fa aquí a l’agost, és millor fer els actes més importants en espais coberts i assegurar-nos que la pluja… Llegeix més »

Francesc
Francesc
20 agost 2013 13:46

Jo voldria comprendre el que escrius, però també voldria comprendre el perquè els concerts han de començar passades les 12 de la nit i acabar a les 6 de la matinada.
Com tampoc entenc que la festa del MariCel i el ball de Festa Major també comenci a quars de 12 de la nit.